Не че имам нещо против колегите, които се занимават между другото с писане, а някои твърдят, че са занимават и със SEO, и с какво ли още не, пак между другото.
Ала за да станеш добър в коя да е професия се иска отдаденост, четене, упражняване на уменията и не на последно място – практически резултати за клиентите.
И тъй, започваме сега с една тема, касаеща всяко живо същество по българската земя, което е чувало за думата копОрайтинг, моПирайтинг или каквото там беше.
Ако прочетете докрай статията, тя ще ви разкрие в неподозирана дълбочина професията “копирайтър”, за да узнаете какви качества да търсите в копирайтърите, с които работите. Ще научите и ценни практически неща, които ги няма във всички книги. Затова непременно стигнете докрая!
Какъв е този копирайтинг, за който говорят умните глави?
“Значи, това са уникални текстове. Например, искаш да продаваш хладилници. Пишеш статия за тях и почваш да нареждаш така думите, че да няма друго изречение никъде в интернет със същата подредба.
И видиш ли, като ги подредиш тъй тия думи, като ги намери търсачката, Гугъл ѝ казват, ще си рече тя: “Иха, другаде няма такива думи в същата подредба, я да взема аз да наградя този сайт и да го покажа най-отгоре в своите умни резултати, зарад умната подредба на думите му.”
Това, твърдят запознати, било копирайтинг, уникални текстове били и за класирането помагали.
“А после, значи, като намериш едни други думи, ключови думи се наричали, почваш да ги редиш из текста. Примерно, да речем, че си знахар и гледаш на боб в София.
Наслагваш ключовите думи навсякъде из текста, например така: гледане на боб София, професионално гледане на боб София, София боб гледане, гледане боб София, гледане фасул София, фасул София гледане. Слагаш и синоними – гледане на зелен фасул София, фасул София зелен гледане боб.”
- А после какво следва? – попитал любопитният читател.
“Значи, има едни безплатни сайтове за линкове. Правиш си регистрация във всички тях и навсякъде пишеш: “гледане на боб София” и слагаш линкче на цялата фраза, което да води към твоята уникална статия с уникално подредените думи, и така се класираш до един месец на първа позиция в търсачките. Това ти е маркетингът! SEO и копирайтинг – слушай и от мен се учи!”
Какво е искал да каже авторът…
Само дето авторът на настоящия текст е на друго мнение. Горното не е никакъв копирайтинг, скъпи читатели, нито пък е смислен текст, а е просто изреждане на някакви думи.
Казвам го с болка, приятели, че копирайтингът е дълбоко неразбрана и пренебрегвана професия по нашите географски ширини. Ние въобще не сме наясно за какво става дума.
Мнозина, едва научили се да пишат полуграмотно, вече се зоват “копирайтъри” и дори предлагат някакви копирайтинг услуги с посредствено качество, а въобще не искам да засягам абсурдно ниските цени, с които изкривяват пазара.
Като казвам копирайтинг, въобще не става дума за грамотно писане – внимание, копирайтингът е по-силно свързан с маркетинга и психологията, отколкото с филологията.
Веднъж научил се да пише, човек може да упражнява това си умение в най-разнообразни професии. Но добрият копирайтър е човек с тясно специализирани познания. Той знае как да въздейства.
Как да се самоизградим като добър копирайтър?
Преди всичко – много четене на художествена и професионална литература. И след това – здраво, упорито, усърдно, постоянно, редовно, ежедневно писане.
В професионалната литература визирам книги за копирайтинг, и такива за творческо писане, приложна психология и дигитален маркетинг.
Да разбием по точки кое с какво помага:
- Художествена литература – тя обогатява речника и въображението. Чрез художествените книги си създаваме свят в съзнанието си, което помага впоследствие като “рисува” текстове.
Обаче Дейвид Огилви каза веднъж: “… когато създавам реклама, не искам да ми разправяте, че я намирате за “креативна”. Искам тя така да ви заинтересува, че да купите продукта.” Което ни води на следващата точка… - Професионална литература – Книгите по психология, дигитален маркетинг и себепознание изграждат уменията на копирайтъра. Те му спомагат да разбере по-добре хората около себе си.Добрият копирайтър знае какво да напише, за да въздейства. Той е способен да се постави на мястото на купувача като си казва: “Ако исках да купя този продукт, какво би ме изкушило? Кое би ме привлякло към него?Кое е най-важното за клиента, който ще го купи? Кое лекува болката на купувача, задоволява копнежа или повишава социалния му статус?”Още, важно за добрия копирайтър е да може да избира правилния тон – по един начин се обръщаме към децата си, а по друг към шефа. Копирайтърът трябва да съобрази кому говори и да открие начин да влезе под кожата на потенциалните клиенти.
Той не спира да чете и пише…
Маркетинговите умения на копирайтъра са задължителни. Ако вие ще да ставате такъв, четете нови книги за маркетинг и следете какви ги вършат изявените копирайтъри по света.
Не спирайте да се учите – упражнявайте се непрестанно, за да въздействате все по-силно.
Знаете ли, че в екипите на някои американски президенти (например Никсън) е имало и копирайтъри, които са съветвали къде и какво да се напише в речите за постигане по-голям ефект? Ето колко ценни са тези специалисти за всяка маркетингова компания.
И последно, ама не и по значение – книгите по творческо писане също развиват вашите писателски умения, тъй ценни и в копирайтинга.
Как да разпознаем добрия копирайтър?
Това е лесно – ще го познаете по текстовете му. Те се отличават със собствен почерк, звучат уверено, силно и въздействащо.
Също така, добрият копирайтър взима скъпо и твърде често цените му нямат отношение към обема текст, който ще напише.
Защо се получава така ли?
Всяка фирма е различна. Да речем, че вие се занимавате със смяна на гуми и желаете да ви помогнем да растете. Първото, което ще сторим, е да отделим необходимото време да проучим обстойно продуктите и услугите ви, и след това ще се заемем със създаването на рекламна кампания.
Копирайтърът също минава през тези етапи, защото той е човекът, който се занимава с рекламните послания.
Защо се налага това?
Няма как да промотираш успешно продукт, който не познаваш. Като не си наясно със силните и слабите му страни, дори да си превъзходен копирайтър и психолог, и маркетолог, няма да свършиш работа тъй добре, защото не знаеш какво придърпва клиентите към продукта.
И още, понякога едничко изречение може да въздейства мощно, довеждайки огромен брой продажби и издигайки фирмата високо над нейните съперници, но знайте, че зад формулирането на това едничко изречение стоят много прочетени книги, опит и време, което копирайтърът и рекламната фирма са отделили през годините.
Хората купуват “инструменти”, които решават проблемите им
Един от основните принципи, с който трябва да се съобразите като копирайтър гласи, че не е толкова важна цената, а стойността, която стои зад нея. Кое е по-ценно? 500 тона диаманти или един час живот?
Хората ще си купят продукта, ако им внушите, че той си заслужава. И тук идва време за втория важен принцип, който гласи, че трябва да използвате подходящия призив, тъй като стимулите за покупка за всеки човек са различни.
И третият безценен принцип, внимавайте жени, гласи така: размерът няма значение! Знаете ли, че най-успешното рекламно заглавие за фирмата Rolls-Royce в печата се е състояло от едва 16 думи? Ето го:
“At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.”
Затова създавай качество вместо количество!
Но пък има един друг парадокс –по-дългите текстове, написани като история, продават повече от късите. Ала писането на такъв текст е висш пилотаж!
Добрият копирайтър работи с данни и статистики!
След опознаването на продукта и потенциалните му купувачи идва ред за създаване на самия текст.
Вместо да започваме от нулата, да погледнем какво са правили конкурентите и да взаимстваме от тях добрите практики.
- Важно е да позиционираме правилно продукта: за кого е предназначен той и какво върши?
- С какво се отличава продуктът?
- Какви са специфичните черти на продукта?
Когато пишем текст за видим от приятелите на купувача продукт като обувки, дрехи, коли, бижута и други, придайте на стоката лъскавина, за да се гордее притежателят ѝ, че я носи!
Доколко важна е цената на копирайтинг услугата
Цената има пряко отношение към качеството. Гледаме по себе си – не можем да предложим ниски цени, когато зад тях стоят дълги години четене, писане, несекващо усъвършенстване на уменията и професионално портфолио.
При копирайтинга изборът на ниска оферта не е оправдано, защото тя продава по-слабо. Вземете си професионалист и не се занимавайте с глупости.
Ние, например, знаем кои са въздействащите фактори и ги ползваме, за да убедим купувачите да поръчват. Мнозина дори не подозират, че такива фактори съществуват! Това копирайтъри ли са?
Някои копирайтъри са трудни характери. Ето какво пише един прочут копирайтър за своите колеги: “Мислите си, че е лесна работа да ръководиш копирайтъри ли? От вас ми опада косата. Получих нервно разстройство, което ме държа пет месеца и половина. Не можех да говоря и пет минути, без да се разплача.”
Как да разпознаем забележителния копирайтинг?
Няма как да го пропуснете. Той е красив и въздействащ. Продава продуктите и вдига имиджа на марката ви!
Добрият копирайтинг е конкретен и лесен за разбиране. Ето още един принцип от нас: ако човек, който не е ползвал продукта ви може да разбере от първото прочитане за какво става дума и да поиска да го купи, значи текстът си е свършил работата!
И така, достигнахте края на тази статия – поздравления за което! Вие научихте много за професията копирайтинг и сте способни да разпознаете добрия писач.
На раздяла…
Благодаря ви, че избрахте да научите нещо ценно в нашия фирмен блог. Не забравяйте да се абонирате по имейл, за да получавате най-силните ни материали направо във входящата си кутия.
Споделете тази статия с приятелите си, за да научат и те нещо ценно. Те ще са ви благодарни.
Ако сте предприемач и желаете да увеличим вашите продажби и конверсии, свържете се с нас и ще го направим!
***
Искате да работите с нас за копирайтинг или друга услуга? Изпратете вашето запитване.